Kontynuujemy naszą podróż po świecie i raport z kolejnych krajów. O sytuacji w Brazylii opowiada nam Erno Drehmer, redaktor naczelny niezwykle popularnego w Ameryce Południowej serwisu internetowego o kartingu KartMotor.
Opowiedz nam o obecnej sytuacji w Brazylii. Co ludzie mówią, jak się zachowują?
Sytuacja w Brazylii nie różni się niczym od innych krajów. Zaczęliśmy powoli i dziś Brazylia jest jednym z krajów najbardziej dotkniętych koronawirusem. Niestety, w ostatnich dniach liczymy około 1000 zgonów dziennie, osiągnęliśmy już ponad 22 tysiące zgonów i ponad 350 tysięcy potwierdzonych przypadków. Spośród nich zdrowie odzyskało 140 000 osób. Ludzie są podzieleni na kilka grup w Brazylii. Mamy tych, którzy wierzą, że wszystko jest kłamstwem (!!!), mamy tych, którzy myślą, że media wykorzystują sytuację, by obalić prezydenta, są również tacy, którzy noszą maskę na ulicy tylko dlatego, że jest takie jest prawo, a także mamy bardzo zmartwionych ludzi, którzy przestrzegają wszystkich zaleceń i zasad, w tym moja rodzina i ja. W kilku stanach przyjęto blokadę, ale ogólnie zaleca się, aby wszyscy pozostali w domu w izolacji. Niestety nie wszyscy przestrzegają tego zalecenia, co oczywiście bardzo pomogło w zwiększeniu liczby przypadków.
Jaka jest obecnie sytuacja kartingu w Brazylii?
Początkowo, ponad dwa miesiące temu, wszystkie działania związane z kartingiem i motoryzacją zostały tutaj całkowicie zawieszone na rozkaz Brazylijskiej Konfederacji Samochodowej (CBA). I wszystko dzieje się w ten sposób, z wyjątkiem niektórych torów kartingowych, które zostały już otwarte na treningi. Regułą jest żądanie środków określonych przez władze. CBA niedawno upoważniło federacje stanowe do wznowienia działalności, pod warunkiem, że są należycie przygotowane i stosują prawo. Ale jak dotąd nikt nie osiągnął niczego poza otwarciem na treningi. Największym problemem w tej chwili są mechanicy, którzy nie są w stanie pracować, a zatem nie otrzymują i nie są w stanie płacić rachunków i wyżywić swoich rodzin. Dlatego istnieją kampanie mające na celu zebranie darowizn, w tym również żywności i pieniędzy dla tych specjalistów.
Jaka jest struktura kartingu w twoim kraju?
Mamy świetną strukturę, wiele torów kartingowych na wysokim poziomie, z których dwa są zatwierdzone przez CIK/FIA. Oprócz tych dwóch mieliśmy też inne zatwierdzone przez CIK.
Główne fabryki świata mają importerów w Brazylii, a nasze krajowe mistrzostwa – Mistrzostwa Brazylii i Puchar Brazylii – są dobrze zorganizowane. Mogłyby być oczywiście lepsze, ale mamy wiele kategorii, około 20 w tych mistrzostwach, co oznacza, że zestawy startowe rzadko przekraczają 36 kierowców i rzadko rywalizacja obejmuje również heaty kwalifikacyjne, mimo że w zawodach startuje nawet ponad 400 kierowców. Każdego roku brazylijski karting ujawnia kilku kierowców, którzy rywalizują później w Europie, podąża za swoją karierą i zbliża się do Formuły 1. Mieliśmy już trzech mistrzów świata w kartingu – Guga Ribas, Gastão Fráguas i Ruben Carrapatoso.
Jakie są serie, jakie kategorie i jak wiele ich jest?
Głównymi mistrzostwami, jak już powiedziałem, są Puchar Brazylii i Mistrzostwa Brazylii, te na poziomie krajowym. Mamy wielkie mistrzostwa stanowe, głównie w São Paulo, które jest w Brazylii na podobnym poziomie jak włoski karting na świecie, a także w Santa Catarina, Paraná i Minas Gerais, trzech innych stanach Brazylii. W mistrzostwach narodowych mamy 20 kategorii, powtarzam, bardzo dużą i niepotrzebną liczbę. Konieczna jest ponowna ocena tego i ich zmniejszenie. W niektórych stanowych mistrzostwach jest optymalizacja tych kategorii, ale nie we wszystkich.
Ilu kierowców jest w Brazylii?
Co roku ponad 2200 kierowców kartingowych ubiega się o krajowy certyfikat sportowy w naszym ASN, Brazylijskiej Konfederacji Samochodowej (CBA), ale nie wszyscy biorą udział w zawodach regularnie.
Czy serie wyścigowe informują na bieżąco wszystkich o wznowieniu rywalizacji?
Nie można ustalić poprawnej daty powrotu zawodów, żaden organizator nie może tego przewidzieć, nawet CBA, ponieważ w tej chwili żyjemy u szczytu pandemii.
Jak myślisz czy ten sezon się w ogóle odbędzie i ukończy rozgrywki?
Tak, osobiście uważam, że za 4 do 5 miesięcy będziemy mogli wrócić do normy. Może wcześniej (i tego wszyscy się spodziewają), ale nie wydaje mi się, żeby było to przed sierpniem, w najlepszym scenariuszu. Ale nie jestem autorytetem w sprawach zdrowia. Skupiam się na scenariuszu, w którym żyjemy.
Jak będzie wyglądał świat, gdy wszystko się skończy? Czy będzie tak samo? Jaka jest Twoja opinia na ten temat?
Myślę, że świat musi – i będzie musiał – być inny. Pandemia koronawirusa będzie musiała służyć jako lekcja dla wszystkich ludzi. Musimy być lepszymi ludźmi, bardziej zainteresowanymi innymi. Człowiek musi być bardziej ludzki.
W tym roku mistrzostwa Świata zaplanowano w Brazylii. Wiemy już, że nie odbędą się, ponieważ zostały przeniesione do Portugalii. Jak przyjęto tę informację w twoim kraju?
Ogólnie rzecz biorąc, wiele oczekiwano po potwierdzeniu mistrzostw Świata w Brazylii. Kiedy to się stało, większość kartingowców bardzo świętowała, ale byli też i tacy, którzy twierdzili, że nie będziemy mieli wielkiego dziedzictwa po mistrzostwach. Dla niektórych brazylijskich kierowców była to jedyna okazja do ścigania się w mistrzostwach Świata, wielu z nich nie będzie miało takiej szansy, ponieważ jest to bardzo droga impreza. Odroczenia zawodów spodziewano się, odkąd koronavirus zaczął rozprzestrzeniać się na całym świecie i przybył do Brazylii. Teraz trwają przygotowania do sezonu 2021 roku i zapraszam kierowców kartingowych z całego świata, aby przyjechali do Brazylii, aby wziąć udział w mistrzostwach Świata w przyszłym roku. Park Kartodromo SpeedPark jest piękny, ma fantastyczną strukturę i wszyscy zostaną bardzo dobrze przyjęci.
Co oznacza sport motorowy dla Brazylijczyków?
Tutaj piłka nożna jest na pierwszym miejscu w krajowych preferencjach, ale Brazylijczycy pasjonują się sportem motorowym, jest to jeden z preferowanych sportów. Mamy silne nazwiska w historii światowego sportu motorowego, takie jak Ayrton Senna, Nelson Piquet czy Emerson Fittipaldi, aby wymienić tylko nasze osiem tytułów mistrzowskich w Formule 1. Po śmierci Ayrtona Senny 26 lat temu wielu Brazylijczyków przestało śledzić F1, ale większość z nich nie była prawdziwymi miłośnikami sportów motorowych. W ciągu ostatnich kilku lat nie mamy kierowców w Formule 1, co spowodowało, że wielu straciło zainteresowanie. Nie uniemożliwia nam to jednak posiadania pełnowymiarowych torów wyścigowych. Mamy wyścigi w głównych kategoriach, takich jak Stock Car i Formula Truck. W wyścigach kartingowych zwykle nie mamy dużej publiczności, ponieważ media głównego nurtu nie dają temu miejsca, ale mamy dobrą publiczność podczas transmisji internetowych.
rozmawiał Paweł Surynowicz
fot. Bruno Gorski, kartmotor.com.br
© ℗ Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS