Podczas ostatniego posiedzenia Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła kilka zmian regulaminowych na polecenie CIK FIA. Jedną z nich ma być wprowadzenie poprawki technicznej w kategoriach OK, OKJ i OKNJ. O co chodzi? Tłumaczymy.
Chodzi między innymi o modyfikację artykułów 9.12.2 i 9.12.3.2 Regulaminu technicznego CIK-FIA – Gaźnik motylkowy, w których stosuje się poprawkę polegającą na zastosowaniu w kategoriach OK, OK-Junior i OK-N obowiązkowe mechaniczne urządzenie uruchamiające przepustnicę montowane z tyłu siedzenia. Nowa poprawka wchodzi w życie 1 września 2024 roku, a więc tuż przed Kartingowymi Mistrzostwami Świata w tych kategoriach.
CIK FIA zaleciło zastosowanie mechanicznego urządzenia uruchamiającego przepustnicę zamontowanego z tyłu siedzenia, aby ułatwić ponowne uruchomienie gokarta na torze po incydencie w gokartach OK, OKJ i OK-N. Obowiązkowe stosowanie systemu wspomagania rozruchu, poprzez naciśnięcie manetki na z tyłu siedzenia, ma na celu umożliwienie kierowcy szybszego ponownego uruchomienia pojazdu po kontakcie z innym kierowcą albo po wypadnięciu z toru.
PRZECZYTAJ: Zmiany regulaminowe
System montowany za fotelikiem jest prosty w montażu (schemat i fotografia poniżej) i pod względem zasady działania na pewno nie jest to koncepcja nowa, gdyż wielu kierowców już z niego korzystało (nie było zakazu instalowania tego systemu wcześniej). Wprowadzona zmiana z pewnością będzie miała również konsekwencje sportowe, ponieważ dla wielu kierowców będzie to ogromna szansa, by łatwo wrócić do wyścigu po kontakcie, a wcześniej bez tego systemu było to utrudnione.
Zajęcie się zmianą regulaminu i wprowadzeniem do niego poprawki ma z pewnością związek z fatalnym wypadkiem wicemistrza świata z roku 2020 podczas ubiegłorocznego finału mistrzostw świata. Joe Turney uległ wówczas fatalnemu wypadki, po potrąceniu przez wózek innego kierowcy, właśnie gdy chciał wrócić na tor po incydencie z udziałem Gabriela Gomeza.
Tu rodzą się pytania. Dlaczego poprawka ta nie wejdzie w życie wcześniej, aby wszyscy mogli ją przetestować w zawodach WSK albo Champions of the Future w trakcie trwania sezonu? Dlaczego wejdzie w życie tuż przed mistrzostwami świata?
Jak zauważają obserwatorzy, CIK FIA szuka rozwiązania problemów, który generują kategorie tzw. międzynarodowe. To problemy, które jak się okazuje, są dla kierowców niebezpieczne (wypadek Turneya i wiele innych, nie uwidocznionych w transmisji TV).
Zdania i komentarze są podzielone. Pamiętamy, że kategorie KF (poprzednik OK) posiadały rozrusznik znany z wózków monomarkowych, a więc w ogóle nie było kłopotów z uruchomieniem silnika po wypadnięciu z toru, albo po incydencie czy kontakcie. Zawodnik nie sprawiał aż takiego zagrożenia na torze, włączając się do rywalizacji w wybranym punkcie toru, nie tracił czasu na wysiadanie, pchanie i wsiadanie do wózka.
Niektórzy są zdania, że nie należy nic zmieniać. I przypominają czasy legendarnych „setek”. Wówczas, znacznie więcej szacunku okazywano sobie podczas wyścigów, jeśli wypadłeś z toru, przegrałeś także swój wyścig.
źródło grafiki: Vroom
fot. KSP Reportages
© ℗ Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS