Próg wyjścia z Polski i wejścia do profesjonalnego kartingu jest do pokonania tylko dla nielicznych – wymaga to już naprawdę solidnego budżetu, zaplecza i przede wszystkim know-how – ocenia ekspert F1 i komentator telewizyjny Mikołaj Sokół. Dziennikarz Eleven Sports komentuje dzisiejsze wydarzenia specjalnie dla Polskiego Kartingu.
We środę Polski Koncern Naftowy Orlen podał oficjalną informację o zaangażowaniu sponsorskim w Alfa Romeo Racing, którego kierowcą testowym w nadchodzącym sezonie będzie Robert Kubica. Rok 2020 to kolejny sezon słynnego Polaka w F1 ze wsparciem Orlenu. Kartingowe środowisko zelektryzowała jednak informacja, którą podała stacja RMF FM, że „w ramach współpracy firmy i zespołu, oba podmioty zajmą się szkoleniem młodzieży, w ramach Orlen Akademii Kartingowej, prowadzonej przez Sauber Motorsport. Dołączy do niej trzech młodych kierowców z Polski.” O komentarz poprosiliśmy Mikołaja Sokoła, komentatora wyścigów w stacji telewizyjnej Eleven Sports i eksperta F1.
– Oczywiście dużo będzie zależało od filozofii całego programu i uczestnictwa w nim, ale bez wątpienia wsparcie profesjonalnego otoczenia będzie znacznym ułatwieniem dla młodych zawodników – mówi Polskiemu Kartingowi Mikołaj Sokół. – Z tego trzeba się cieszyć, ale z drugiej strony jest to tak naprawdę kropla w morzu potrzeb – ocenia ekspert.
Polscy kierowcy kartingowi od trzech sezonów uczestniczą w programie Akademii Orlen Team Polskiego Koncernu Naftowego Orlen, który jest sponsorem strategicznym rozgrywek kartingowych w naszym kraju. Przed kilkoma tygodniami Koncern ogłosił, że w sezonie 2020 będzie wspierał finansowo dwóch polskich kartingowców, którzy wystartują w prestiżowych rozgrywkach europejskich. Wspólny program koncernu Orlen i spółki Sauber Motorsport AG, która jest właścicielem Alfa Romeo Racing, wydaje się być kolejnym krokiem w promocji młodych polskich kierowców i pomocy im w osiągnięciu wysokiego poziomu w światowym kartingu. A co za tym idzie, wejścia w przyszłości do wyższych serii wyścigowych. To precedensowy program, w który zaangażowana jest największa spółka państwowa z sektora paliwowo-energetycznego w naszym kraju.
– Niestety, mimo chęci, ambicji i umiejętności wielu kierowców wciąż jako kraj jesteśmy miejscem, z którego piekielnie trudno wybić się i wypłynąć na szerokie wody – mówi Mikołaj Sokół. – Próg wyjścia z Polski i wejścia do profesjonalnego kartingu jest do pokonania tylko dla nielicznych – wymaga to już naprawdę solidnego budżetu, zaplecza i przede wszystkim know-how. Dlatego takie inicjatywy są cenne i trzeba mieć nadzieję, że będzie ich więcej – bez tego nie będziemy w stanie dociągnąć do europejskiego czy rosyjskiego poziomu i wielu potencjalnie utalentowanych zawodników nawet nie będzie miało szans, by poznać i udowodnić swój potencjał na międzynarodowej arenie – ocenia.
Obecnie na najwyższym poziomie w sporcie kartingowym ściga się niewielu polskich kierowców. W minionym sezonie w mistrzostwach świata i Europy wystartowało zaledwie kilku z nich, jednak bez sukcesu. Najwyraźniej poprzez uruchomienie programu współpracy z Sauber Motorsport, PKN Orlen planuje zmianę tej sytuacji i wsparcie polskich zawodników. Umieszczenie ich pod opieką jednego z liczących się promotorów młodych kierowców kartingowych to jeden z elementów zaangażowania Orlenu w F1. W marcu 2019 roku szwajcarska firma uruchomiła Sauber Karting Team, który z powodzeniem ściga się w najwyższych seriach kartingowych świata. Pod skrzydła szwajcarskiej spółki ma trafić trójka Polaków.
Mikołaj Sokół przestrzega jednak, że awans do topowego zespołu nie gwarantuje osiągnięcie wysokiego poziomu, pozwalającego na skuteczną rywalizację o miejsca w wyższych seriach wyścigowych. – Nie wątpię, że mamy zdolnych kierowców, którzy mogą jeździć na co najmniej solidnym, przyzwoitym poziomie w międzynarodowych seriach, ale samo dostanie się na wyższe szczeble wyścigowego wtajemniczenia jest w naszej rzeczywistości zadaniem prawie niewykonalnym – co zresztą potwierdzają suche statystyki – mówi Mikołaj Sokół.
fot. Rafał Oleksiewicz, Sportinphoto.com, Jose Bravo (Curva1kart), Techland Wydawnictwo/YouTube
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS