Przed nami inauguracyjna runda serii Rotax CEE czyli Central Eastern Europe Rotax Max Challenge, rywalizacji w ramach strefy centralno-wschodniej Europy. Węgierscy organizatorzy przed tegorocznym sezonem wprowadzili kilka istotnych zmian. Warto zwrócić na nie uwagę.
Seria Rotax CEE, która w tym roku będzie rozgrywana po raz piąty, cieszy się dużym zainteresowaniem polskich kierowców. W minionym roku wystartowało w niej aż 37 Polaków. To najliczniejsze pod względem liczebności polskich zawodników rozgrywki międzynarodowe. W samej pierwszej rundzie sezonu 2016, która odbędzie się w najbliższy weekend we włoskiej Adrii chęć udziału wyraziło również 37 zawodników z Polski. Kilku z nich nie zobaczymy w inauguracyjnych zawodach, jednak zainteresowanie Polaków CEE znów jest bardzo duże.
Warto zwrócić uwagę na system rozgrywania rund i zapisy regulaminowe, które organizatorzy CEE z powodzeniem stosują. Kilka jest bardzo kluczowych.
Główną zmianą w rozgrywkach CEE w tym sezonie są trzy wyścigi o punkty, zamiast dwóch, jakie były w minionych latach. Organizatorzy zdecydowali się na wprowadzenie tak zwanego super finału, zwycięzca którego będzie zwycięzcą rundy. Prefinał i finał dalej będą rozgrywane, a klasyfikację startową poszczególnych wyścigów będą wyznaczać trening oficjalny dla prefinału, prefinał dla finału oraz finał dla super finału.
Jeśli chodzi o klasyfikację generalną to o zwycięstwie w całej serii decydować będą punkty zdobywane we wszystkich 15 wyścigach sezonu (3 w każdej z 5 rund). Trzy najsłabsze będzie można odliczyć, ale tylko po jednym prefinale, finale i super finale.
Do zdobycia w poszczególnych biegach są różne punkty. Super finał będzie najwyżej punktowany. Prefinał i finał będą punktowane jednakowo. Zwycięzca otrzyma 34 punkty, a kolejni zawodnicy odpowiednio 33, 32, 31 itd. Za zwycięstwo w super finale, przyznanych będzie 55 punktów zwycięzcy, 52 drugiemu kierowcy, 50 trzeciemu, a kolejnym 49, 48, 47, itd.
Kolejną istotną zmianą, która została wprowadzona do regulaminu dosłownie kilka dni przed rozgrywkami jest podwyższenie wieku dla dwóch kategorii. Zgodnie z przygotowanym regulaminem na sezon 2016 wiek w poszczególnych kategoriach wyglądał następująco: Micro Max 7-10 lat, Mini Max 9-13 lat, Junior Max 13-15 lat, Max Senior powyżej 15 lat, Max Masters powyżej 30 lat, DD2 Max powyżej 15 lat i DD2 Masters powyżej 30 lat. Jednak organizatorzy zdecydowali się na podwyższenie wieku kierowców w kategoriach Micro Max do 11 lat i Junior Max do 16 lat.
Warto też zwrócić uwagę, że w dla kierowców Max Senior i Max Masters wagę kierowcy i wózka określono odpowiednio na 165 kg i 175 kg, natomiast waga DD2 Max i DD2 Masters jest taka sama i wynosi 173 kg.
Jedną z różnic pomiędzy CEE a polską serią Rotax jest klasyfikacja Max Masters w kategorii seniorskiej Rotax Max. W Polsce jej nie ma. Max Masters to odpowiednik polskiego DD2 Masters, w której klasyfikowani są kierowcy powyżej 32. roku życia. W węgierskiej serii „mastersi” jadą zarówno w DD2, jak i w Max, z tą różnicą, że pułap wieku jest obniżony o dwa lata. A więc są to kierowcy powyżej 30. roku życia, a nie jak w DD2 Masters w Polsce i na świecie od 32. roku. W CEE w rywalizacji kategorii Max Masters nie pojedzie jednak w tym sezonie żaden z Polaków.
O surowości i skrupulatności sędziów w rozgrywkach CEE wielokrotnie mogliśmy się przekonać podczas minionych sezonów rozgrywek. Ekipa sędziowska ma na wyposażeniu doskonale funkcjonujący monitoring wyścigu i błyskawicznie reaguje na wszelkie wykroczenia podczas rywalizacji na torze. Decyzje podejmowane są na bieżąco, a podawane do wiadomości po zakończeniu biegu.
Ciekawostką jest też bezwzględny zakaz poruszania się po „pit-lane” na skuterach, zakaz palenia i śmiecenia. Grożą za to surowe kary finansowe. Sędziowie stosują również rygorystyczną zasadę zakazu opuszczania terenu padoku bez zgody komisji sędziowskiej przez kierowców, którzy spowodowali podczas wyścigu incydent bądź kolizję i zostali poinformowani przez sędziów o prowadzonym „śledztwie”. Za złamanie tej zasady grozi wykluczenie.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo w kategoriach Micro Max, Mini Max i Junior Max obowiązkowe są ochraniacze, żeber, szyi i kręgosłupa.
Tegoroczne CEE rozgrywane będzie na pięciu torach w czterech krajach. Początek rozgrywek we Włoszech. Później seria na dwa miesiące przeniesie się na Węgry, a dwie ostatnie rundy rozegrane zostaną w Czechach i Austrii. Wszelkich informacji o serii szukajcie na oficjalnej stronie CEE w internecie. Jest odświeżona i funkcjonalna.
fot. Mirosław Stępiński (Polski Karting)
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS