GKSK wydała komunikat dotyczący wydawania licencji międzynarodowych. W praktyce wprowadzono zakaz startów poza granicami kraju dla kierowców, którzy nie wyrażą zgody i chęci na uczestnictwo w polskich rozgrywkach. Komisja tłumaczy, że wprowadza nową regulację zgodnie z zaleceniem CIK FIA oraz w celu obrony interesu Polskiego Związku Motorowego. Ma to …zachęcić polskich zawodników do startu w KMP i pucharach monomarkowych.
Na początku września Głowna Komisja Sportu Kartingowego wydała komunikat (NR12/2018) o następującej treści: “Główna Komisja Sportu Kartingowego wykonując zalecenie CIK FIA oraz realizując założone cele ochrony interesów Polskiego Związku Motorowego w sporcie kartingowym postanawia co następuje:
1. Uzależnić wydanie międzynarodowej licencji zawodniczej w sezonie 2019 oraz latach następnych od zaangażowania zawodnika i udziału w zawodach Kartingowych Mistrzostw Polski oraz seriach mono markowych przewidzianych w kalendarzu sportu kartingowego w 2018 roku. Udział w Kartingowych Mistrzostwach Polski należy traktować jako powinność zawodnika z polską licencją z wyłączeniem sytuacji kolidujących z kalendarzem zawodów wyższej rangi jak Mistrzostwa Europy lub Świata CIK FIA. Przypadki indywidualne i szczególne rozpatrywane będą każdorazowo przez GKSK PZM na wniosek zainteresowanego udziałem w zawodach w których wymagane jest posiadanie licencji międzynarodowej przez zawodnika.
2. Tryb udzielania zgody na zmianę przynależności do innej federacji (ASN) przewidziany zapisami regulaminowymi CIK FIA oraz przepisami Polskiego Związku Motorowego z zachowaniem dotychczasowych zasad i praktyk będzie wymagał dodatkowo zgody Głównej Komisji Sportu Kartingowego. Zgoda taka będzie udzielana na wniosek zainteresowanego zawodnika po wnikliwej analizie zasadności zmiany z zachowaniem prawa do odmowy w szczególności w przypadkach naruszenia interesu prawnego lub faktycznego Polskiego Związku Motorowego.”
Co oznacza treść tego komunikatu? Najprościej mówiąc zakaz wydania licencji międzynarodowej dla kierowcy, który nie będzie chciał wystartować w zawodach organizowanych w Polsce. Potwierdził to szef GKSK Mirosław Czub, którego poprosiliśmy o komentarz.
– To propozycja wprowadzenia zasady zgodnie z zaleceniami CIK, że konieczne są starty w zawodach klasy krajowej, ażeby można było dać kierowcy licencję międzynarodową – powiedział Mirosław Czub. – Jest oczywiście w interesie federacji, żeby zawodnicy jeździli przede wszystkim w kraju, a później zagranicą. Ta polityka nie była u nas nigdy respektowana, traktowaliśmy to troszeczkę inaczej, ulgowo. Natomiast nie może być tak, że są niektórzy zawodnicy, którzy w ogóle mają gdzieś Polskę, a nie są to zawodnicy rangi światowej. Tacy kierowcy jak na przykład Karol Basz, który swego czasu przedstawił swój program startów na kilkanaście imprez mistrzowskich Europy i świata – takich zawodników nie będziemy zmuszali do startów w Polsce.
Zdaniem szefa GKSK decyzja Komisji ma również zachęcić polskich kierowców występujących zagranicą do startu w zawodach organizowanych w Polsce.
fot. Rafał Oleksiewicz
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS