Na torze w hiszpańskiej Walencji zawody Rotax Winter Cup rozegrano w trzech kategoriach, Junior Max, Max Senior i DD2 Max. Najszybsza kategoria DD2 miała dwie klasyfikacje, dla kierowców z licencją seniorską DD2 Max i DD2 Masters dla zawodników, którzy ukończyli 32 lata. Zwycięzcą tej ostatniej został wrocławianin Sławomir Murański z zespołu polskiego Wyrzykowski Motorsport. Przedstawiamy główne postaci wszystkich klasyfikacji.
W kategorii juniorskiej obserwowaliśmy zaciętą rywalizację w finale, którą wygrał Brytyjczyk Mark Kimber z zespołu Strawberry Racing. Kimber finiszował tu przed swoim zespołowym kolegą Axlem Charpentierem, z którym bardzo ostro walczyli na ostatnich metrach wyścigu. Kimber ściął szykanę po wyjściu na prostą i przekraczając metę z pewnością wiedział, że otrzyma karę. Kara dotknęła również Axla Charpentiera, a decyzje sędziów były nieubłagane. Obaj kierowcy dostali po 10 sekund karnych, a to sprawiło, że rywalizację wygrał jadący tuż za nimi kolejny Brytyjczyk, tyle, że z teamu Coles Racing, Adam Smalley. Zawodnicy sklasyfikowani na kolejnych miejscach to Brytyjczyk Tom Canning i Węgier Laszlo Toth. Wśród juniorów rywalizował również Polak Piotr Wiśnicki (o występie kierowcy przeczytasz tutaj)
Zwycięstwo 15 letniego Adama Smalley’a to pierwszy tryumf tego kierowcy w europejskiej serii Rotax, ale mieszkający w Poulton-le-Fylde Anglik to już znany kierowca w swoim kraju. Jest zawodnikiem zespołu Coles Racing i w 2015 roku wygrał mistrzostwa Anglii. Natomiast w brytyjskiej Super 1 National Championship w 2014 roku był czwarty w kategorii Rotax Mini Max.
Udział w rozgrywanym w Hiszpanii Winter Cup był jego debiutem w wyścigach na Starym Kontynencie. Smalley w swoim debiucie zdobył pole position
Klasyfikacja końcowa kategorii Junior Max
1. Adam Smalley GBR +P6
2. Tom Canning GBR +0.207 +P1
3. Laszlo Toth HUN
Kategoria seniorska Rotax Max Senior również przysporzyła kibicom emocji. Zwycięzcą został doskonale znany polskim kibicom Nicholas Schoell z Austrii, który wielokrotnie rywalizował z polskimi kierowcami w rozgrywkach Rotax CEE. Schoell jest nowym nabytkiem uznanego zespołu z Wielkiem Brytanii Strawberry Racing, w którym swój epizod w 2014 roku miał również Łukasz Bartoszuk. Austriacki kierowca podczas finału Winter Cup finiszował samotnie z prawie sekundową przewagą nad innym zawodnikiem Strawberry Brytyjczykiem Tomem Gamble. Trzeci był brytyjski kierowca Coles Racing Josh White.
Mieszkający w Wiedniu Nicholas Schoell to jeden z najlepszych austriackich kierowców serii Rotax. W roku ubiegłym startował w Rotax CEE (wygrał kategorię juniorską), Euro Challenge (był 24.) oraz finale światowym Grand Final w Portugalii, gdzie w kategorii juniorskiej uplasował się na 15 miejscu. Także w ubiegłym sezonie Schoell zaliczył występ w brytyjskiej prestiżowej serii Super One w barwach Strawberry. W tym sezonie Schoell startuje w seniorskiej kategorii. To jego pierwsze zwycięstwo w sezonie.
Klasyfikacja końcowa kategorii Rotax Max Senior
1. Nicholas Schoell AUT =
2. Tom Gamble GBR +0.923 +P5
3. Josh White GBR +1.314 +P2
W najszybszej kategorii hiszpańskich zawodów, DD2 Max zwyciężył Brytyjczyk Edward Brand, po pięknej walce w finale z Finem Ville Viiliainenem. Brand wykonał świetną robotę w wyścigu finałowym, awansując na pozycję lidera po pokonaniu aż 12 rywali. Do wyścigu ruszył z 13. miejsca, a zwycięstwo zapewnił sobie jeszcze przed ostatnim kółkiem, zyskując na mecie przewagę nad Finem prawie dwóch sekund. Trzeci w rywalizacji DD2 był niesamowicie prezentujący się w Hiszpanii Polak Sławomir Murański, który po raz pierwszy stanął na podium europejskiej imprezy Rotax.
Ed Brand mieszkający na stałe w Hemel Hempstead nieopodal Londynu to kierowca zespołu fabrycznego CRG. Jest niezwykle doświadczonym zawodnikiem i byłym mistrzem Wielkiej Brytanii z roku 2009 i 2011. Na swoim koncie ma wiele tytułów i podiów europejskich zawodów. Brand wygrywał już Rotax Winter Cup w 2009 roku, gdy impreza ta inaugurowała w hiszpańskim Campillos. W 2014 roku Brand był trzeci w Rotax Euro Challenge w kategorii Senior Max, a w 2012 roku drugi w tej klasyfikacji. W Rotax Grand Finals w 2012 roku stanął na drugim stopniu podium wśród seniorów.
Klasyfikacja końcowa kategorii DD2 Max
1. Ed Brand GBR +P12
2. Ville Viiliainen FIN +1.850 =
3. Sławomir Murański POL +6.244 +P7
Odrębną klasyfikację kierowców DD2 stanowili zawodnicy DD2 Masters. Zwycięstwo w tej klasyfikacji zapewnił sobie po znakomitym wyścigu finałowym i przesunięciu się o 7 pozycji polski kierowca Sławomir Murański. Murański był trzeci w klasyfikacji generalnej, ale najlepszy wśród „mastersów”. Jego szybka jazda sprawiła, że wyprzedził na mecie kolejnego w klasyfikacji „mastersa” irlandzkiego kierowce Martina Pierce’a o ponad 15 sekund. Pierce finiszował na 13. miejscu w łączonym wyścigu. Trzeci w klasyfikacji DD2 Masters był Francuz Christophe Adams.
Ciekawostką jest fakt, że tegoroczna rywalizacja DD2 Masters była zdominowana przez polskie zespoły. Murański jest kierowcą teamu Wyrzykowski Motorsport, a Martin Pierce polskiego Uniq Racing.
(O Sławomirze Murańskim przeczytasz tutaj)
Klasyfikacja końcowa DD2 Masters
1. Sławomir Murański POL
2. Martin Pierce IRL +15,120
3. Christophe Adams FRA +15.202
—
fot. Alex Vernardis (The Race Box), Rafał Oleksiewicz (Polski Karting), Timo Deck (RGMMC), Darren Smalley, HRS Racing Engines
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS