Łotwa jest pierwszym krajem na świecie, w którym zadebiutowała mistrzowska seria elektryczna w kartingu. Po dwóch latach Łotysze chcą przekroczyć kolejny etap innowacyjności. Wózki startujące w zawodach mistrzowskich będą zasilane energią solarną. Powstanie również cykl wyścigów gokartami elektrycznymi dla najmłodszych.
W 2018 roku Łotysze wyprzedzili Niemców o niecałe dwa tygodnie i jako pierwsi zadebiutowali z mistrzowską elektryczną serią kartingową. To był debiut światowy i premiera rywalizacji elektrokartów o tytuł mistrza kraju. Inauguracja odbyła się na torze w Kandavie. Po dwóch latach rywalizacji organizatorzy serii idą dalej. Jeden z głównych partnerów cyklu, firma Blue Shock Race produkująca gokarty elektryczne, zainwestowała w najnowocześniejszy system ładowania akumulatorów kartingowych energią solarną. Dyrektor generalny Blue Shock Race Artis Daugins przekonuje, że „to kolejny duży krok w rozwoju łotewskiego przemysłu kartingowego i motoryzacyjnego, który zwiększy liczbę uczestników i będzie promować wykorzystanie postępowych technologii i zielonej energii”.
Istotnie to ogromny krok, który powoduje, że Łotysze są w tym momencie największymi innowatorami kartingowymi w Europie, a może i na świecie. Inwestycja będzie obejmowała kilka łotewskich kartodromów, na których będą odbywać się tegoroczne mistrzostwa. Mowa o pięciu torach znajdujących się w Madonie, Kandavie, Ropazi, Smiltene i Jelgavie.
Nowy system ma przekształcić tor kartingowy w mini elektrownię solarną, która produkować będzie 100% czystej energii odnawialnej i tym samym uniezależnić obiekt od tradycyjnej energii pochodzącej z sieci. Łotysze przekonują, że ich system może zapewnić od 150 do 300 minut, a w niektórych regionach nawet do 400 minut czasu jazdy dziennie dla jednego gokarta. Inwestycja ma zwracać się w 2-3 lata.
Kolejną innowacją jest szybko-wymienny system ładowania akumulatorów, co pozwala ładować w bardzo krótkim czasie drugi zapasowy akumulator równolegle do wyścigów. Jednym z głównych partnerów producenta systemu Blue Shock Race w całym przedsięwzięciu są operator komórkowy Latvijas Mobilais Telefons oraz koreański koncern Samsung.
Łotewskie Mistrzostwa Gokartów Elektrycznych w tym sezonie wzbogacą się również o nową kategorię. To dedykowana dla najmłodszych kategoria elektryczna Mini. Ze względu na zasady Łotewskiej Federacji Samochodowej w nadchodzących rozgrywkach będzie rozgrywana na zasadach pucharu, ale w przyszłym roku zawody dla dzieci zyskają status mistrzostw kraju. Organizatorzy zaproponują kierowcom identyczne wózki wyposażone w silnik elektryczny o mocy 7kW na podwoziu Gillard. Będą rozwijać prędkość do 95 km/h (pozostałe kategorie dysponować będą sprzętem o mocy 15 kW i 50Nm momentu obrotowego, ale w ulepszonej wersji BSR 2.0).
Przed startem serii w 2018 roku prototyp wózka elektrycznego Blue Shock Race testował ówczesny prezydent Łotwy Raimonds Vejonis, który był jednym z największych promotorów elektromobilności na Łotwie.
Kalendarz sezonu 2020:
23.05.2020 Madona
06.06.2020 Kandava
27.06.2020 Ropazi
11.07.2020 Smiltene
08.08.2020 Madona
12.09.2020 Jelgava
fot. Blue Shock Race
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS