Biuro Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów PKN Orlen przedstawiło raport roczny na temat działalności sponsoringowej koncernu w 2020 roku. W raporcie możemy przeczytać między innymi o efektach działań marketingowych dotyczących wielu dyscyplin. Jest również wyszczególniony sport kartingowy. Postanowiłem przeanalizować opracowanie.
Siadam do lektury Raportu. Niezwykle efektowna strona tytułowa. Technicznie? Publikacja doskonała. Świetne parametry graficzne, edytorskie, kolorystyczne, świetny skład DTP. Na pierwszych stronach autorzy raportu przekonują, że „jest pierwszą tego typu publikacją na rynku sponsoringu. Został stworzony między innymi po to, by dzielić się doświadczeniem i wypracowanymi standardami w zakresie sponsoringu sportu, kultury i projektów społecznych.” Mnie interesują dane o sporcie kartingowym, w który PKN Orlen zaangażowany jest od kilku sezonów w Polsce. A także zagranicą, bowiem od 1 stycznia 2020 roku koncern wspiera Sauber Motorsport, który ma swoją ekipę – Sauber Karting Team – na najwyższym poziomie rozgrywkowym w kartingu. Zasiadłem więc do studiowania Raportu z nadzieją na ciekawe informacje na temat strategii i standardów w zakresie sponsoringu i marketingu. Niestety, srogo się zawiodłem.
Jak wiemy kierowcami Saubera w sezonie 2020 byli Oliwier Pyłka i Piotr Czaja. Niestety, próżno szukać ich nazwisk w raporcie, analizy ich startów pod kątem marketingowym na torach europejskich. A przecież jeden z tych zawodników wystartował w Kartingowych Mistrzostwach Włoch, prestiżowych rozgrywkach, w których o tytuł mistrzowski walczą kierowcy z całego świata. Drugiego widzieliśmy zaś między innymi w Kartingowych Mistrzostwach Świata FIA. W raporcie cisza na ten temat, a przecież największe imprezy kartingowe, szczególnie pod patronatem FIA są znakomitą okazją do wszelakich działań marketingowych.
Nie znajdziemy w raporcie również materiałów na temat doświadczeń i wypracowanych standardów w zakresie sponsoringu sportu kartingowego w roku 2020 na przykładzie Sauber Karting Team czy choćby polskich serii pucharowych, które od czterech lat Orlen wspiera finansowo i marketingowo. OD CZTERECH LAT… Możemy więc oczekiwać od biura marketingu tak wielkiego koncernu, choćby kilku słów na temat zastosowanej strategii marketingowej, której efekty po kilku latach od wdrożenia można zauważyć.
Brakuje opisu i analizy efektów działań marketingowych, sponsoringu strategicznego polskich serii kartingowych, danych na temat ekwiwalentu reklamowego ekspozycji telewizyjnej wynikającej z zaangażowania koncernu w serie kartingowe, a szczególnie w kierowców, i ich krajowe i zagraniczne starty. Brakuje danych na temat ekwiwalentu w mediach społecznościowych, analizy ilości publikacji o sporcie kartingowym, publikacji o wspieranych zawodnikach kartingu czy choćby opisu strategii marketingowej, którą stosuje Orlen w sporcie kartingowym.
Pada za to w raporcie kilka lakonicznych danych odnoszących się do sezonu w Polsce (liczba rund pucharowych), kilka nazwisk kierowców należących do Orlen Team, których wspiera PKN, ich osiągnięć w sezonie 2020 …i tyle. Wyrażenia „karting” czy „kartingowy” padają w liczącym 140 stron raporcie zaledwie 10 razy. Mimo zapowiedzi we wprowadzeniu do raportu, nie dowiemy się z niego nic na temat dzielenia się doświadczeniem i wypracowanymi standardami w zakresie sponsoringu sportu kartingowego. Brakuje też podstawowych danych, przykładów zastosowań marketingowych, efektów ich realizacji.
Po wnikliwym przestudiowaniu Raportu, stwierdziłem, że tę publikację należy potraktować raczej jako folder reklamowy, pięknie opracowany i efektownie złożony. To trzeba podkreślić.
Paweł Surynowicz
Podkreślenia na grafice od autora felietonu.
fot. Orlenteam.pl
© ℗ Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS