W Argentynie mamy ponad dwa tysiące kierowców kartingowych, a każdy stan ma swoje mistrzostwa. Póki co wszystko jest zatrzymane, cały kraj stoi, i co oczywiste karting również. Nie wiadomo ile potrwa zatrzymanie gospodarki i społeczna kwarantanna…” – mówi Polskiemu Kartingowi Jose Bravo, szef argentyńskiego serwisu kartingowego Curva1Kart.
Jak wygląda sytuacja w Argentynie? Jakie są serie i ilu jest kierowców kartingowych? Jak Argentyńczycy radzą sobie z kwarantanną i epidemią koronawirusa? Odpowiedzi na ten pytania znajdziesz w rozmowie z Jose Bravo, dziennikarzem argentyńskiego serwisu Curva1Kart. Jose odpowiada na pytania Pawła Surynowicza.
Jose, opowiedz nam o obecnej sytuacji w Argentynie. Co mówią ludzie, jak się zachowują? Jak wygląda sytuacja?
W Argentynie aktualnie przestrzegamy trzeciego etapu kwarantanny. Rząd nazwał to „prewencyjną i obowiązkową izolacją społeczną” i stan ten dotyczy wszystkich, z wyjątkiem niektórych profesji, takich jak pracownicy służby zdrowia, media i niezbędne miejsca pracy. Ludzie początkowo dobrze zareagowali, ale było to trudne, ponieważ jest to bardzo duża zmiana społeczna. Na tych, którzy nie zastosowali się, nałożono sporo kar. Poddaliśmy się kwarantannie 20 marca i będziemy ją kontynuować, ale z większą elastycznością. Obecnie jest około 4500 zainfekowanych, ponad 1400 ozdrowieńców i ponad 260 ofiar. Mamy nadzieję, że szczyt infekcji nastąpi w maju lub czerwcu, więc nadal znajdujemy się w kwarantannie, ale teraz stała się ona elastyczna w różnych miejscach.
W mojej prowincji, Mendozie, rząd zezwolił tydzień temu na otwarcie się dla wszystkich przedsiębiorstw, z obowiązkowymi środkami zdrowotnymi, dystansem społecznym i używaniem masek lub paska podbródkowego. Kto tego nie używa, otrzymuje grzywnę. Argentyńczycy w pełni przestrzegają tego środka. Możemy też iść na spacer lub pobiegać, żeby się odstresować. Najbardziej cierpią firmy gastronomiczne (restauracje, bary itp.), sport, turystyka i rozrywka (kina, teatry, dyskoteki), które nie mają jeszcze daty otwarcia. Niektóre pogłoski mówią, że zostaną włączone dopiero w przyszłym roku! Granice państwowe są zamknięte, a także między prowincjami, tylko transport towarowy i niektóre upoważnione osoby mogą się przemieszczać. Loty komercyjne zostały zawieszone do 1 września, a autobusy dalekobieżne są również zawieszone. Rząd udzielił dotacji emerytom, a także pomocy finansowej rodzinom o niższym statusie i pracownikom nieformalnym, którzy nie są objęci systemem.
Jak wygląda sytuacja w kartingu w Argentynie?
Tutaj wszystko się skończyło, nie ma sportu. Kiedy pojawiły się pierwsze 30 lub 40 przypadków koronawirusa, nie pamiętam dokładnie, zaczęły się ograniczenia. Po pierwsze, nie było możliwe zorganizowanie imprezy z udziałem ponad 200 osób, a następnie każda federacja postanowiła zawiesić działalność do 31 marca. Wraz z przedłużeniem kwarantanny federacje również przedłużyły zawieszenie sportu na czas nieokreślony. W Argentynie, nawet w całej Ameryce Południowej, nie ma sportu, nie można przeprowadzać testów ani treningów. Jest to rzadka sytuacja, która nigdy wcześniej się nie zdarzyła, i z pewnością dotknęła wszystkich pracowników sportów motorowych, których jest wielu, ponieważ wyścigi samochodowe w Argentynie są drugim najpopularniejszym sportem w kraju! Niektórzy spodziewają się, że aktywność zacznie się w czerwcu lub lipcu, chociaż inni są bardziej pesymistyczni, i wierzą, że będzie to dopiero w sierpniu i wrześniu, co byłoby bardzo trudne, ponieważ mechanicy, zespoły, dziennikarze, fotografowie byliby bez pracy przez cztery miesiące! To będzie dość skomplikowane.
Jaka jest struktura kartingu w Ameryce Południowej? Jakie są serie, jakie kategorie? Ilu jest tam kierowców?
W Ameryce Południowej są mistrzostwa kartingowe we wszystkich krajach, choć najsilniejsze to Brazylia i Argentyna. Argentyna to bardzo duży kraj i tylko w Buenos Aires (stolicy kraju) jest około 10 mistrzostw kartingowych, a każda prowincja ma co najmniej jedne zawody mistrzowskie. Jest również walka o mistrzostwo kraju, a w tym roku będzie to jedna impreza zaplanowana pod koniec listopada. Najbardziej konkurencyjne i profesjonalne mistrzostwa odbywają się w Buenos Aires, większość ze znanymi silnikami dwusuwowymi i podwoziem (Tony Kart, Praga, CRG i inne), ale wielu używa również podwozia „argentyńskiego”, które są produkowane w ponad 10 fabrykach w Argentynie.
W mistrzostwach prowincjonalnych lub mniej konkurencyjnych stosuje się silniki czterosuwowe z biegami, chińskiego pochodzenia. Koszty i konserwacja są niskie. W Argentynie karting na torach szutrowych jest również bardzo, bardzo silny i popularny. Wózki są wyposażone w podwozia produkowane w kraju (istnieje ponad 15 fabryk), na ogół z silnikami czterosuwowymi i oponami wzorzystymi (podobnymi do tych używanych na deszcz). Ilu jest kierowców? Nie znam dokładnej liczby, ale myślę, że w prowincjach o większej aktywności, szacuję, że jest tam ponad 400 zawodników, a w całym kraju wyobrażam sobie, że bez tych, którzy jeżdżą amatorsko, będzie blisko 2000 kierowców.
Jak myślisz, jakie imprezy będą w stanie się odbyć w tym sezonie?
Wydaje mi się, że sytuacja koronawirusa znacząco wpłynie na mistrzostwa kartingowe na całym świecie. Wszyscy chcemy teraz zacząć karting, ale musimy mieć świadomość, że zdrowie jest najważniejsze, ponieważ bez dobrego zdrowia nie można uprawiać sportu. Myślę, że wiele mistrzostw zostanie przekształconych w turnieje, co oznacza, że będziemy mieli mniej terminów na ukończenie sezonu. Sezonu innego niż wszystkie w historii. Będzie to zależeć od sytuacji dotyczącej pandemii w każdym kraju. Mamy tu różne serie i kategorie, które przedstawiły rządowi protokoły swoich wyścigów uwzględniające sytuację z koronawirusem, ale nadal nie ma określonej daty wznowienia rozgrywek.
Jaki będzie świat, gdy wszystko ustanie? Czy wszystko będzie wyglądało tak samo? Jak uważasz?
Dla mnie jest to wielką niewiadomą. Jak będzie wyglądało nasze życie społeczne, kiedy to się skończy? Kiedy wszyscy spotkamy się ponownie na torze, jak się przywitamy? Czy na podium będą uściski? Jak my, dziennikarze, przeprowadzimy wywiad? Dystans społeczny jest nieco złożony. Myślę, że ludzie szybko powrócą do swoich zwyczajów, będą się witać pocałunkiem, przytulać, ściskać ręce, ale prawda jest taka, że musimy poczekać, aż to nadejdzie, aby wiedzieć, jak naprawdę będziemy reagować…
fot. Curva1Kart.com.ar
© ℗ Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS