British Universities Karting Championship czyli Akademickie Mistrzostwa Wielkiej Brytanii w kartingu zainaugurowały kolejny sezon rozgrywkowy. Na słynnym torze PFi wystartowali również Polacy Marcin Matczak i Albert Legutko, których doskonale znamy z wyścigów serii KIA Picanto. Dla obu Polaków był to kolejny start w brytyjskich mistrzostwach.
British Universities Karting Championship to niezwykle popularna seria kartingowa w Wielkiej Brytanii. Każdego roku do rywalizacji staje kilkadziesiąt szkół wyższych z Anglii, których studenci rywalizują w rozgrywkach indywidualnych i drużynowych. W minionym tygodniu na międzynarodowym torze Paula Fletchera w Linclonshire BUKC zainaugurowały swoje kolejne rozgrywki. W ekipie Brighton University po raz kolejny wystartował Marcin Matczak, a zespole University of Warwick Albert Legutko.
Na PF International zaprezentowało się 109 drużyn uniwersyteckich! Każda uczelnia miała prawo wystawić więcej niż jeden zespół. Polacy ścigali się w ekipach Brighton A i Warwick B. O wytłumaczenie specyfiki serii, wyścigów i rywalizacji poprosiliśmy Marcina Matczaka.
– BUKC jest sportem drużynowym. Każdy uczestniczący uniwersytet ma 4-osobowe drużyny. Uczelnia może mieć więcej niż jedną drużynę, jak na przykład my w Brighton. Mamy Brighton A #22 i Brighton B #50. Każdy wyjazd na BUKC jest podzielony na dwa dni zawodów. Drużyny/zawodnicy uczestniczą tylko w jednym – tłumaczy Marcin.
– Pierwszy dzień to poważne zawody „Mains” gdzie TOP56 drużyn startuje, jak w tym przypadku, w Rundzie 1 – Sprintach i Rundzie 2 – Endurance. Ponieważ organizatorzy zawodów, Club100, nie mają tyle gokartów, to w każdym wyścigu jest max 36 wózków (tzn że każda drużyna jedzie w 4 z 6 sprintów). Tak samo z Endurance – 2 z 3 enduro. W Endurance dwóch zawodników jedzie w godzinnym wyścigu z dwoma obowiązkowymi zmianami. W Endurance nie ma „dropped score” – oba wyścigi się liczą do punktów rundy. Sprint to zwykły 25-minutowy wyścig. W sprincie tylko 3 najlepsze wyniki z 4 wyścigów liczą się do klasyfikacji drużyn. Pozycje startowe do Sprintów i Endurance są losowe, ale średnia pozycja startowa jest dla wszystkich taka sama. W Mains są dwie klasyfikacje – Premier i Clubman, ta druga jest dla drużyn, które może nie mają wszystkich 4 zawodników na najwyższym poziomie, a żeby był powód do rywalizacji. To czy drużyna jest w Premier czy Clubman zależy od wyniku z rundy Qualifiers, która odbyła się w Listopadzie – jest to kolejna skomplikowana rzecz do wytłumaczenia, ale w skrócie – TOP 50% Mains jest Premier, pozostałe 50% drużyn jest w Clubman. Obie nasze drużyny to Clubman.
– Jest to mój czwarty rok w BUKC – mówi nam Marcin Matczak. – Ścigam się dla Brighton od pierwszego roku studiów, obecnie jestem na magisterce. Moje doświadczenie w wyścigach to cztery rundy Rotax Max Challenge Poland w 2012 roku, kilka startów za granicą. W 2013 przejeździłem sezon w Kia Lotos Race. W 2015 raz wystartowałem w zawodach Rallycrossowych w Słomczynie. BUKC jest bardzo przystępną serią zarówno dla doświadczonych zawodnikow z kartingu i wyścigów samochodowych jak i nowych w świecie semi-profesjonalnego motorsportu.
– Seria używa wózków Club100 z silnikiem Rotax, jest to podobno najszybsza seria kartingowa arrive and drive w Europie – tłumaczy Polskiemu Kartingowi kierowca Brighton University. – Koszty wyścigów są niewielkie, dzięki temu w zawodach „Mains” mamy ponad 200 osób startujących tego samego dnia. BUKC ma świetnie utrzymaną flotę kartów. A w razie awarii ekipa podjeżdża z zastępczym gokartem, ale jest już po wyścigu w takiej sytuacji. Teraz te ostatnie zawody na PF International w Lincolnshire to już regularna runda BUKC. Format dnia to 4 z 6 25 minutowych wyścigów sprint i popołudniu, 2 z 3 60 minutowych Endurance. Ja wystartowałem w Sprint 1 i razem z drugim najlepszym kierowcą Brighton A pojechałem Endurance 1 – mówi Marcin.
W serii British Universities Karting Championship ścigało się wielu polskich kierowców. – Jest Albert Legutko, mój kolega z teamu BM Racing w czasach Kia Lotos Race. Ściga się dla Warwick A/B. W zeszłych sezonach trzymałem się z Maćkiem Sakowiczem z Coventry B. Są jeszcze inne polsko brzmiące nazwiska, ale często to Anglicy z polskimi korzeniami. Może jeszcze dodam, że często BUKC jest pierwszym kontaktem z motorsportem. W Brighton A i B mamy cztery osoby z doświadczeniem. W drużynie A mieliśmy chłopaka z angielskiego Super One i pucharu Fiesty. W B jest dziewczyna z Hiszpanii, podobno miała mistrzostwo w hiszpańskim Rotax. Inny kolega jeździ w 3-godzinnych Endurance w kartach Prokart na torze Rye House. Reszta, w tym drugi najlepszy nasz zawodnik, nigdy nie ścigali się poważnie. Po kilku sezonach wyrósł z niego świetny kierowca.
PFi było nowym torem w kalendarzu BUKC. Następna runda odbędzie się w Kent na torze Buckmore Park. Polski Karting będzie śledził poczynania Polaków w akademickiej serii w Wielkiej Brytanii. Pierwszą rundę na PFi wygrały ekipy Strathclyde A i Coventry A.
fot. British University Kart Championship
© ℗ Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS