Elektryczna seria kartingowa wystartowała na Łotwie! Łotysze wyprzedzili Niemców o niecałe dwa tygodnie i jako pierwsi zadebiutowali z mistrzowską elektryczną serią kartingową. Premiera rywalizacji elektrokartów odbyła się na torze w łotewskiej Kandavie. W debiut elektrycznej serii zaangażował się nawet prezydent Łotwy!
Łotwa jest pierwszym krajem świata, który może pochwalić się narodowymi mistrzostwami gokartów elektrycznych. W miniony weekend w Kandavie odbyła się pierwsza runda rywalizacji nowej klasy TK Electro. W rywalizacji wystartowało 13 kierowców. Tegoroczny serial mistrzowski będzie miał sześć rund.
Producentem elektrokartów jest lokalna łotewska fabryka Blue Shock Race (BSR), która zajmuje się elektrycznymi wózkami od trzech lat. W tym roku BSR połączył siły z programem wspierania młodych kierowców LMT Autosport Academy, aby stworzyć zupełnie nową klasę dla łotewskich mistrzostw kartingowych. Na torze w Kandavie TK Elektro dołączyła do zestawu startowego i wystartowała wraz z kategoriami Rotax.
Zwycięzcą pierwszych zawodów został Ricards Irbe, a kolejne miejsca zajęli Arnis Dreimanis i Tomass Grintals. Rywalizację rozegrano identycznym schematem dla tradycyjnych zawodów. Prefinał i finał poprzedziły treningi wolne i czasówka. Zdobywca pole position uzyskał czas 53.846 sekund (o prawie 9 sekund gorszy niż najlepszy kierowca w treningu oficjalnym kategorii Senior Rotax), a wózek miał średnią prędkość 67 km/h (wobec 82 km/h Senior Rotax).
Możny sponsor i wsparcie prezydenta
Program Autosport Academy zyskał w tym roku silnego partnera na Łotwie. To operator wiodącej telefonii komórkowej LMT, który współfinansuje cały program. Kategorię TK Elektro zatwierdzono do mistrzostw Łotwy zaledwie kilka tygodni temu, a w powstanie kategorii opartej o elektrokarty zaangażował się nawet prezydent kraju Raimonds Vejonis, który jest jednym z promotorów elektromobilności. Łotewska Federacja Samochodowa również bierze udział w tym projekcie.
Łotysze chcą promować elektromobilność. Stąd pomysł, by każda szkoła zawodowa w kraju otrzymała 10 wózków. To już się dzieje, bowiem firma BSR pracuje na pełnych obrotach. Do końca roku przekaże na ten projekt 100 gokartów.
Gokarty używane w klasie TK Electro mają moc wyjściową 15 kW i 50 Nm momentu obrotowego za pomocą silnika prądu zmiennego i osiągają prędkość maksymalną 130 km/h. Zestawy produkowane przez BSR obejmują zestaw akumulatorów, silnik, sterownik silnika, kompletne okablowanie i cały niezbędny sprzęt. Zestaw można zainstalować na dowolnym podwoziu, który teraz pracuje ze spalinowym układem napędowym. Producent twierdzi, że zestawy BSR są w stanie wykonać co najmniej 15 minut pracy na jednym pakiecie baterii, podczas gdy pakiet można łatwo zmienić w czasie 2 minut.
Cena zestawu elektrycznego wynosi od 4900 Euro bez VAT, a kompletny elektryczny gokart na podwoziu CRG Junior lub podobnym Łotysze wyceniają na 6800 Euro.
Warto wspomnieć, że anonsowana przez Niemców i firmę BRP-Rotax elektryczna seria mistrzowska DEKM jest zaplanowana na 12 maja. Pierwsze wyścigi odbędą się na torze w Wackersdorfie. W ten weekend Niemcy oficjalnie testują wózki Rotax Thunder, które wezmą udział w rywalizacji Deutsche Elektro Kart Meisterschaft.
Kalendarz pozostałych rund Mistrzostw Łotwy w klasie TK Electro
26.05. Madona
09.06. Smiltene
28,07. Kandava
25.08. 333 Ropaži
29.09. Jelgava
fot. Martins Janovskis, LMT Autosporta Akademija
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS