Zastanawialiście się jak Polacy wypadali na tle innych kierowców w największej Rokowej imprezie międzynarodowej? Nasi kierowcy stanowią dużą część historii Rok Cup International. Prześledźmy osiągnięcia Polaków w 14. finałach międzynarodowych Roka.
Rok Cup International to największa impreza międzynarodowa serii Roka. Polscy kierowcy uczestniczą w niej od samego początku czyli od 2003 roku, kiedy to pierwszy finał został rozegrany na torze w Jesolo. Po czternastu latach jesteśmy najliczniej reprezentowaną nacją oprócz Włochów, co z pewnością da się zaobserwować na kartingowym padoku wielkiego finału.
Czy Polacy wygrywali finał? Czy osiągali w nim sukcesy? Zabieramy Was w podróż po wszystkich finałach. Zobaczmy jak im się wiodło we wszystkich edycjach.
Pierwsza edycja Rok Cup International. Rok 2003. Do rywalizacji przystąpili kierowcy tylko jednej kategorii – seniorskiego Rok. Serie Rok Cup wówczas rozpoczynały swoją działalność, ale w pierwszym finale nie mogło zabraknąć Polaków. Większość kierowców występujących w finale międzynarodowym stanowili Włosi, ale w stawce Rok Senior pojawiło się czterech kierowców z Polski. Byli to zwycięzca polskiej serii Marcin Wójcik oraz Maciej Żukowski, Łukasz Szczap i Michał Szewczak. W pierwszym występie nie mieliśmy podium, ale warto odnotować, że nasi kierowcy pojechali w finale.
W inauguracyjnej imprezie starowało około 60 zawodników, a wygrał ją Brytyjczyk Mike Simpson, dziś już 34-letni niezwykle utytułowany w kartingowiec z Wysp, stający na podium największych monomarkowych imprez światowych jak Rotax Grand Finals czy Euro Challenge oraz brytyjskie Kartmasters.
W kolejnych imprezach międzynarodowych tryumfowali również kierowcy spoza Włoch. Drugą edycję finału międzynarodowego wygrał Południowoafrykańczyk Orr Wesleigh, Włoch Luca Alfieri był drugi. Podobnie jak w pierwszej edycji ścigała się wówczas tylko kategoria seniorska. Dopiero w 2005 roku do rywalizacji dołączyli juniorzy. I wtedy też wygrali kierowcy spoza Półwyspu Apenińskiego. W Rok 125 tryumfował Szwajcar Ken Allemann, a juniorską rywalizację wygrał Cypryjczyk Tio Ellinas. A Włochów nie było w ogóle na podium! Ciekawostką jest, że Włosi mają najwięcej zwycięstw w finałach – aż 26, ale po raz pierwszy wygrali dopiero w 2007 roku i to w dwóch kategoriach.
Pierwsze polskie podium stało się faktem w 2006 roku. I to od razu w trzech kategoriach! W Rok 125 drugą pozycję zajął Andrzej Gasenko, w Junior Roku drugi był Jakub Giermaziak, a w Mini Roku drugą pozycję zajął Bartosz Mruk. Nie mieliśmy jedynie podium w Super Roku, bo od sezonu 2006 w finale rozgrywano już rywalizację czterech kategorii.
Sukces Polaków kontynuowali w kolejnym sezonie dwaj nasi juniorzy. Po raz pierwszy wygrał Rok Cup International Maciej Bernacik, a trzecią pozycję w tej kategorii uzyskał Kuba Głowacki. W 2007 roku po raz pierwszy biało-czerwona zatrzepotała na najwyższym maszcie podczas dekoracji.
Kolejne polskie podium świętowaliśmy rok później. Trzecią pozycję wśród juniorów powtórzył Kuba Głowacki i było to jedyne podium w sezonie 2008.
W sezonie 2009 na pudle zobaczyliśmy dwóch Polaków. Hubert Cebulski i Daniel Fuchs, druga i trzecia pozycja w kategorii Rok 125 była na miarę oczekiwań. Zabrakło jednak uzupełnienia w innych kategoriach. Nikt się wówczas nie spodziewał, że kolejny Polak stanie na podium dopiero cztery lata później i to w tej samej kategorii.
W 2013 roku trzecią pozycję wywalczył w Rok 125 Krzysztof Frankowski. Niewiele brakowało, aby w finale, w którym przez długi czas liderował zajął czwartą pozycję. Udało się. Tempo Krzysztofa i jego postawa dały Polsce kolejne jakże wyczekiwane podium finału międzynarodowego.
Rok później mieliśmy już dwóch zawodników na pudle, ale za to i zwycięzcę! Michał Kasiborski w fantastycznym stylu wygrał kategorię juniorską, a Szymon Szyszko zajął trzecią pozycję w seniorskim Roku. Sukces swój gdańszczanin powtórzył rok później, kopiując wyczyn Michała Kasiborskiego, tyle, że wśród seniorów. Postawa Szymona od początku rywalizacji zwiastowała sukces. Był niedościgniony w każdym wyjeździe na tor i pewnie sięgnął po zwycięstwo. Ciekawostką jest, że na drugim stopniu podium stanął wówczas Irlandczyk John Norris, obsługiwany przez polski zespół Kornela Lenartowicza
Polskie podia zatrzymały się na sezonie 2015. Oczywiście mieliśmy polskich kierowców bardzo blisko pierwszej trójki, na pozycjach 4 i 5, ale na „klasycznym pudle” w sezonie 2016 już Polaków zabrakło.
Warto wspomnieć, że od 2013 roku Włosi zdominowali finały wszystkich kategorii. Zwyciężali aż 12 razy, a jedynymi kierowcami, którzy potrafili przełamać ich dominację byli Polacy i Szwajcar.
Jak będzie w sezonie 2017? Mamy w finale międzynarodowym aż 46 polskich kierowców. Jesteśmy drugą nacją po Włochach najliczniej reprezentowaną w tej imprezie. Polacy stanowią ponad 10% ogółu startujących w tej imprezie. Mamy oczywiście swoich faworytów, zwłaszcza w kategorii seniorskiej. Jak będzie? Przekonamy się już w sobotę!
POLACY NA PODIUM ROK CUP INTERNATIONAL
Edycja 2015
1. miejsce w Rok Senior Szymon Szyszko
Edycja 2014
1. miejsce w Junior Rok Michał Kasiborski
3. miejsce w Rok Senior Szymon Szyszko
Edycja 2013
3. miejsce w Rok Senior Krzysztof Frankowski
Edycja 2009
2. miejsce w Rok Senior Hubert Cebulski
3. miejsce w Rok Senior Daniel Fuchs
Edycja 2008
3. miejsce w Junior Rok Jakub Głowacki
Edycja 2007
1. miejsce w Junior Rok Maciej Bernacik
3. miejsce w Junior Rok Jakub Głowacki
Edycja 2006
2. miejsce w Mini Rok Bartosz Mruk
2. miejsce w Junior Rok Jakub Giermaziak
2. miejsce w Rok Senior Andrzej Gasenko
Najwięcej podiów wśród Polaków:
Jakub Głowacki 2, Szymon Szyszko 2
Najwięcej zwycięstw w historii: Włochy 26, RPA 6, Polska 3, Szwajcaria 3, Portugalia 2, Czechy 2 USA 1, Szwecja 1, Dania 1, Niemcy 1, Cypr 1, Wielka Brytania 1
Najwięcej razy na podium: Włochy 74 razy, RPA 14, Polska 12, Szwajcaria 8, Litwa 5, Czechy 4, Szwecja 4, Dania 3, Japonia 3, USA 3, Niemcy 3, Portugalia 2, Francja 2, Wielka Brytania 1, Cypr 1, Tajlandia 1, Norwegia 1, Irlandia 1, Argentyna 1
Najwięcej tryumfów: Ricardo Cinti ITA 3, Wesleigh Orr RPA 2, Rafael Aguiar POR 2, Alessandro Vantini ITA 2, Cristoper Zani ITA 2, Danilo Albanese ITA 2.
Najlepsza passa: Włochy zwycięstwa w 10 edycjach z rzędu.
Największy odstęp czasowy między wygranymi: Wesleigh Orr 6 lat (2004 – 2010)
Największy odstęp czasowy między podium: Alessandro Vantini 6 lat (2009 – 2015)
fot. Archiwum Polskiego Kartingu
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS