Podczas najbliższego weekendu wyścigowego w Anglii, gdzie na torze PF International zostanie rozegrana druga runda mistrzostw Europy KF i KF Junior zostaną zaprezentowane nowe silniki kategorii seniorskiej i juniorskiej. Czeka nas zmiana w roku 2016. CIK FIA postanowiła oficjalnie zaprezentować nowe jednostki napędowe na przyszły sezon.
Wynikająca z długiej i ścisłej współpracy między CIK-FIA i największymi producentami silników na świecie, nowa specyfikacja silników kartingowych na rok 2016, zostanie oficjalnie zaprezentowana podczas drugiej rundy mistrzostw Europy w Wielkiej Brytanii. Prostota, lekkość, wydajność i koszty były głównymi założeniami projektantów nowych silników kategorii juniorskiej i seniorskiej. Uwaga! Zmienią się także nazwy nowych kategorii. W miejsce KF i KF Junior powstaną OK i OK-Junior. Głównym celem CIK FIA jest, popularyzacja i rozszerzenie zastosowania nowych silników w krajowych rozgrywkach na całym świecie. To swoiste podejście numer dwa światowej federacji do tego tematu.
Wprowadzenie w 2007 roku silników KF spowodowało znaczne ograniczenie udziału kategorii międzynarodowych w krajowych rozgrywkach. Doskonały przykład takiej sytuacji obserwowaliśmy w Polsce, kiedy frekwencja systematycznie malała, by w roku 2015 kategorie międzynarodowe ostatecznie zniknęły z mistrzostw Polski. Głównym powodem zniknięcia kategorii międzynarodowych były spore koszty. Tym razem odpowiedzialny za nowe regulacje i kategorie w CIK FIA wiceprezes Holender Kees Van de Grint zapowiada, że koszty się zmniejszą. Jak czytamy w komunikacie CIK FIA, producenci zobowiązali się dostarczyć nowe silniki OK w cenie detalicznej około 2000 Euro. Silniki KF były droższe.
Poprzez wprowadzenie nowych silników, znacznie „odchudzonych” i pozbawionych wielu dotychczasowych rozwiązań CIK-FIA chce przywrócić kategorie międzynarodowe w wielu mistrzostwach krajowych. Większość krajowych federacji, w tym największe, wyraziły gotowość do wprowadzenia nowych regulacji i kategorii w 2016 roku.
Silniki OK zostaną oficjalnie przedstawione na torze PF International, w najbliższy weekend. Jednym z silników nowej generacji jest produkt firmy Vortex już teraz wykorzystywany w rozgrywkach Rok Cup. Obecnie kierowcy ścigają się nim w kategorii seniorskiej DVS, między innymi serii Rok Cup Poland w naszym kraju.
Temat nowych silników i regulacji jest naszym zdaniem kontrowersyjny, bowiem cena zakupu nie stanowi o zmniejszeniu kosztów eksploatacji nowych silników w trakcie rozgrywek. Dodatkowo, silniki będą pozbawione rozruszników, a więc odpalać się je będzie na tzw. „pych”.
Do tematu nowych kategorii i silników będziemy wracać systematycznie, prezentując ich plusy i minusy, również na łamach miesięcznika Polski Karting. Poprosimy o opinie mechaników i kierowców.
Fot. CIK-FIA
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS