W najbliższy weekend na toruńskim Awix Racing Arena startują rozgrywki Rok Cup Poland. Najliczniejsza polska seria kartingowa rozegra swój pierwszy weekend wyścigowy. Na starcie pojawią się dwie nowe kategorie Rok DVS i Rok GP.
Na toruńskim torze po raz pierwszy w tym sezonie zobaczymy Rokkersów, którzy rozegrają swój pierwszy weekend wyścigowy. Faworytów jest wielu, ale wiele też zmian w kategoriach i sporo pomiędzy nimi migracji zawodników. Kto okaże się w tym sezonie najlepszy? To pytanie schodzi na plan dalszy. Ważniejsze są bowiem nowe regulacje regulaminowe i nowa kategoria seniorska DVS, zaordynowana przez właścicieli serii, firmę Vortex. Promotor w Polsce jest przekonany, ze pomoże to zawodnikom dobrze przygotować się do ewentualnych startów w kategoriach międzynarodowych i obniży koszty.
– Silnik jest troszeczkę uproszczony. Mam nadzieję, że przez to akurat będzie to tańsze w eksploatacji i w tym momencie będzie porównywalne do uprawiania kartingu pucharowego – mówi przed rozpoczęciem sezonu Andrzej Ościk, promotor Roka w Polsce.
Na czy polega specyfikacja nowego silnika DVS tłumaczy nam Artur Chmielewski, jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów i mechaników serii, wcześniej utytułowany kierowca kartingowy.
– DVS zmierza do nowych trendów, które mają powstać od przyszłego roku w CIK-u. – mówi Chmielewski. – Czyli obecnie testuje się nowe silniki KF, które mają iść w kierunku uproszczonym. Uproszczone równa się zmniejszone koszty. Vortex poszedł w tę samą stronę. DVS idzie podobną drogą, czyli zmniejszono ilość elementów, które mogą się zepsuć, a więc zmniejszono cenę.
Rok DVS zastąpił kategorię seniorską Rok 125. Chmielewski tłumaczy na czym głównie polegają zmiany techniczne. – Wyeliminowano całą instalację elektryczną w wózku, z rozrusznikiem włącznie. Wyeliminowano elektronikę zapłonu w dużej mierze. Czyli odpalamy „na pych”. Przy okazji wyeliminowano rozrusznik, instalację związaną z rozrusznikiem, akumulatory i sprzęgło. Te wszystkie elementy.
Zdaniem promotora i mechaników specyfikacja nowego silnika, który jest piekielnie szybki i dynamiczny – różnica to około sekundy na okążeniu – ma obniżyć koszty zakupu i eksploatacji. Czy przełoży się to na frekwencję wśród seniorów? Toruń i kolejne rundy będzie swoistym probierzem.
Zmiany, choć kosmetyczne, czekają również kategorię Super Rok, od dziś Rok GP. – W Super Roku nastąpiła wymiana cewki zapłonowej w celu obniżenia obrotów i zwiększenia trwałości elementów silnika. Dopasowujemy się do regulaminów włoskich, gdyż gros naszych zawodników startuje treningowo we włoskich rozgrywkach pucharu Rok – przekonuje Andrzej Ościk. Pozostałe kategorie również mają swoje kosmetyczne zmiany. W kategorii juniorskiej i Mini zmieniły się zasady jeśli chodzi o gaźniki. – To „poszło europejsko” i trafiło do Polski również. Zminimalizowano mocno możliwość ingerencji w regulację gaźnika w tych dwóch kategoriach. I to jest chyba bardziej znacząca zmiana niż cewka w najstarszej kategorii – mówi Artur Chmielewski.
Jeśli chodzi o samą rywalizację na torze to obserwatorów również czekają zmiany. Chodzi o kierowców, którzy zmienili swoją przynależność do kategorii. Wielu zawodników kategorii Mini awansowało wraz z wiekiem do juniorów, do Mini przeszli natomiast Baby Rokkersi. Najmniej zmian notują jak zwykle kategorie kierowców posiadających licencje seniorskie.
KALENDARZ ROZGRYWEK ROK CUP POLAND & EASYKART 60
25-26.04.2015 – I i II runda (Toruń)
16-17.05.2015 – III-IV runda (Poznań)
6-7.06.2015 – V-VI runda (Stary Kisielin)
19-20.06.2015 – VII-VIII runda (Bydgoszcz)
7-8.08.2015 – IX-X runda (Toruń)
29-30.08.2015 – XI-XII runda (Stary Kisielin)
12-13.09.2015 – XIII-XIV runda (Poznań)
Fot. Rafał Oleksiewicz (Polski Karting)
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS