Historia… Polski Karting – historyczna data: 22 lipca 1960 roku godzina 11:17. Na bieżni stadionu w Częstochowie, zawodnicy ustawiają się na starcie. Za chwilę ruszy Pierwszy Ogólnopolski Wyścig Gokartów, w którym nagrodą jest Puchar Przechodni Redakcji „Motor”. Pierwszym jego zdobywcą zostaje Z. Pietkiewicz.
Przychodzę na świat dopiero trzy lata później. Początek lat 60-tych to rozkwit tej dyscypliny w naszym kraju. To czas, kiedy zaczyna się dynamicznie rozwijać karting i zaczynają powstawać nowe projekty gokartów. To czas asów polskiego kartingu: Ryszarda Zyzorowicza, Kazimierza Krotowskiego, Zbigniewa Mikena, Wiesława Gromulskiego, Tadeusza Rybarczyka, czy Zbigniewa Bala – pierwszego i trzykrotnego zdobywcy tytułu mistrza Polski.
Rozpoczyna się propagowanie kartingu, a w późniejszych czasach politechnizacja młodzieży przez czasopisma: „Horyzonty Techniki” i „Motor”. Nadchodzi czas, gdy młodzi chłopcy i ówczesna młodzież chcą budować gokarty. Rodzi się w nich duch współzawodnictwa, a także chęć zmierzenia się z innymi na torze. Zapisują się do szkół samochodowych w całym kraju. Powstają pierwsze konstrukcje gokartów W. Gromulskiego, T. Rychtera, Z. Bala, a także typowa polska konstrukcja Polkart K-5. W późniejszych czasach powstają także konstrukcje takie jak KP-3 i KP-6.
Do końca lat 80-tych powstają karty w wytwórni sprzętu kartingowego w Piasecznie pod Warszawą po nazwą PEES. Wszystkie te konstrukcje przystosowane są do silników o pojemności 125 cm3 (produkowanych w byłym bloku wschodnim) takich jak MZ-125 i CZ-125, czy nasza poczciwa jednostka WFM-801 „Dęba” 125 cm3 oraz WFM – S32.
…gokarta wydobywam spod sterty złomu
części od starych motocykli i skuterów,
nie zdając sobie jeszcze wtedy sprawy z tego,
jaki zabytek odnalazłem…
W roku 1963 w słonecznej Italii powstaje gokart pod nazwą Barlotti G.P. z silnikiem Bultaco 200 cm3, który to po prawie 40 latach udaje mi się zdobyć. O spotkaniu z Barlottim decyduje przypadek – gokarta wydobywam spod sterty złomu części od starych motocykli i skuterów, nie zdając sobie jeszcze wtedy sprawy z tego, jaki zabytek odnalazłem…
Pełny tekst przeczytasz w najnowszym numerze Polskiego Kartingu ZAPOWIEDŹ
Zamów miesięcznik mailowo pod adresem redakcja@polskikarting.pl
Prześlemy Ci najnowszy numer za pobraniem.
fot. Z archiwum Grzegorza Grygiela, Archiwum Polskiego Kartingu
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS