Polskie teamy kartingowe. Ostatnia część naszego raportu o składach polskich teamów i ich planach na tegoroczny sezon. Start polskiego sezonu już wkrótce, a my śledzimy sytuację w zespołach kartingowych. W porównaniu do poprzedniego sezonu jest wiele zmian. Powstają nowe teamy, istniejące aktualizują swoje składy.
O naszym raporcie przeczytasz w czterech poprzednich opracowaniach: Część 1, część 2, część 3, część 4. Dotychczas prześledziliśmy sytuację w ponad 20 teamach kartingowych w Polsce. Teraz pora na kolejne zespoły, które zamkną nasz tegoroczny raport przygotowań. To między innymi ekipy WTR BirelART, JR Racing, R-Team, MG Racing, MM Kart, Bidon Karting Racing Team oraz drużyny Tomasza Szmelcucha i Kornela Lenartowicza.
Znaleźliśmy również miejsce dla jednego z zagranicznych zespołów, który wystartuje w tym sezonie. Będzie ich kilka, ale wybraliśmy jeden – ukraiński Borsch Racing znany wcześniej jako Ingul Kart.
Zaczynamy od zespołu WTR BirelART Wiktora Turkiewicza, który jest polskim satelita fabryki BirelART. Ta uznana i utytułowana drużyna już zaznaczyła swoją obecność w tym sezonie. W rozegranej w miniony weekend pierwszej rundzie włoskiego pucharu Wiosny podopieczni WTR znakomicie zaprezentowali się na torze w Lonato. I choć żaden z nich nie zakończył występu zwycięstwem, to jednak każdy pozostawił bardzo dobre wrażenie.
W tym sezonie WTR będzie uczestniczył w rozgrywkach mistrzostw Polski oraz pucharach Rok i Rotax Max Challenge. Kierowców WTR zobaczymy również w imprezach międzynarodowych, takich jak włoskie puchary. Team kierowany przez byłego mistrza Polski ma w swym składzie kilku niezwykle szybkich zawodników o czym przekonaliśmy się w Lonato. To prawdziwie międzynarodowa ekipa.
Trzon zespołu stanowią młodziutki Piotr Protasiewicz jr, jeden z czołowych kierowców kategorii Mini Rok w Polsce oraz Litwini wicemistrz i zdobywca pucharu Polski Gustas Grinbergas i Danielius Vavilovas, którzy w tym sezonie będą rywalizować w kategorii juniorskiej. W WTR zabraknie natomiast Filipa Zagórskiego, ubiegłorocznego mistrza Polski Easykart 60.
Do ekipy dołączyli w tym roku między innymi kierowca Mini Roka Kamil Grabowski, którego wcześniej widzieliśmy w rywalizacji Easykarta, w składzie drużyny Junior1, młodziutki Litwin Azuolas Jotautas, który debiutował w minionym sezonie w ostatniej rundzie, a w tym roku rozpocznie przygodę w Polsce w najmłodszej kategorii Roka, Baby.
W WTR pojadą również dwaj Ukraińcy. To młodziutki Gleb Protasov, którego zobaczymy w kategorii Rotax Micro Max oraz jego ojciec, znany z mistrzostw świata w rajdach samochodowych Juri Protasov, który obecny był w minionym roku podczas zawodów Rotaksa w Polsce, ale nie ścigał się. W tym sezonie zobaczymy go w barwach WTR w kategorii DD2 Masters.
W zespole pojawią się też inni kierowcy, których zobaczymy w rozgrywkach Rotax. Ale ich nazwiska poznamy za tydzień.
W ekipie Kuby Rościa JR Racing nie będą się ścigać w tym sezonie Karol Lubas i Jan Krencisz, których obserwowaliśmy w poprzednim sezonie w Rotax Max Challenge Poland. Jak wiemy obaj rozpoczęli pracę jako mechanicy, Karol Lubas przeniósł się do zespołu fabrycznego CRG do Włoch, a Jan Krencisz zajął opieką nad młodymi kierowcami i współpracuje z R-Team. Choć niewykluczone, że w tym sezonie Krencisza zobaczymy w „biegówce” w serii Roka.
W składzie drużyny z Białegostoku zostają Ukrainiec Kiryl Biryuk, który wystartuje w DD2 Masters oraz Jan Luciński w Junior Max. Pod opieką zespołu Kuby Rościa mają w tym sezonie ścigać się również trzej inni kierowcy. Bardzo możliwe, że zobaczymy dwóch zawodników w kategorii Micro Max i jednego juniora, ale ich nazwiska poznamy tuż przed rozpoczęciem sezonu.
Białostocka drużyna tradycyjnie pojawi się w polskich rozgrywkach Rotax Max Challenge, ale również wystąpi w Rotax CEE poza granicami. Kierowców JR Racing zobaczymy również w mistrzostwach Polski.
W poznańskim zespole Rafała Pawlikowskiego R-Team, który będzie rywalizował w tym sezonie w mistrzostwach Polski KMP i młodzików oraz całym cyklu Rok Cup Poland zobaczymy sześciu kierowców. Drużyny nikt nie opuścił, za to zasiliło ją dwóch nowych zawodników. Drużyna z Poznania to również znani mechanicy. Jak choćby wspomniany wcześniej były świetny kierowca w ostatnich latach Jan Krencisz czy Grzegorz Kopras, związany ostatnio z WTR BirelART.
W składzie zespołu zobaczymy w tym sezonie Patryka Pawlikowskiego i Olafa Tyrakowskiego w Mini Roku oraz Kamila Pleśnierowicza i Kacpra Nadolskiego w Junior Roku. Nowe twarze drużyny Rafała Pawlikowskiego to Mateusz Jerzyński (Mini Rok) i najmłodszy Oliwier Duhr, który wystąpi w tym sezonie w treningach pokazowych.
Kolejny zespołem, który znalazł swoje miejsce w naszym raporcie jest krakowski MG Racing Michała Grzyba, niegdyś kierowcy ocierającego się o zespół fabryczny Birela. Zdecydowana większość zawodników będących pod opieką byłego mistrza Polski wywodzi się z akademii kartingowej Go Karting Center, z którym zespół ściśle współpracuje.
W tym sezonie w drużynie Michała Grzyba na pewno pojawi się nowy kierowca, a bardzo możliwe, że zobaczymy również kolejnych. To debiutujący Karol Czepiel, który wystartuje w Mini Roku oraz zawodnicy, którzy niedawno uzyskali licencję, Bartosz Grzywacz i Mateusz Bartosik.
W składzie zespołu ścigać się będą w tym sezonie Wojciech Grzyb i Franciszek Palmirski (Junior Rok) oraz Jerzy Glac i Kacper Mendrek (Mini Rok). Ekipa wystąpi w tym sezonie w pucharze Polski Rok Cup i miejmy nadzieję w zawodach mistrzowskich.
Zespołem, który skupia się na rywalizacji w Polsce i zagranicą jest również Junior1.pl Artura Lalaka. To drużyna, która będzie uczestniczyć w rozgrywkach mistrzowskich i pucharowych w Polsce (KMP, mistrzostwa młodzików i puchar Roka), ale również poza granicami kraju, między innymi w Czechach i Włoszech. Z drużyny odszedł między innymi Kamil Grabowski, który należał do podstawowych zawodników. Są w niej jednak inni kierowcy, których po raz kolejny zobaczymy w barwach zespołu.
Jedną z twarzy drużyny jest Alan Lalak, który pod szyldem Junior1.pl będzie się w tym sezonie ścigał tylko zagranicą. Alan wystąpi głównie w Czechach w kategorii Easykart 100. W Polsce zobaczymy przede wszystkim Jana Południewskiego i Antoniego Grzegorza w Junior Roku oraz najmłodszych kierowców zespołu, którzy będą uczestniczyć w treningach pokazowych. To Oliwier Parulski (E50/Baby) i Borys Chojka (Baby Rok). W Czechach będą ścigać się również Adam Tomaszewski i Filip Pawłowski, którzy kontynuują przygodę z kategorią Easykart 60. Jak wiadomo w tym sezonie rozgrywek tej kategorii nie będzie.
Ciekawą ekipę będą tworzyć w tym sezonie zawodnicy skupieni wokół duetu Daniel – Tomasz Szmelcuch. Bydgoski team, który nosi nazwę DSR (Daniel Szmelcuch Racing) wzbogaci się o jedną nową, ale znaną sylwetkę, która dołączy do ścigających się już w tej drużynie kierowców. Nowym kierowcą zespołu będzie Igor Seweryn, jeden z czołowych ubiegłorocznych zawodników Baby Roka, który w tym sezonie przesiądzie się do kategorii Mini.
Igor dołączy do Michaliny Sabaj i Filipa Koniecznego, których w minionym sezonie widzieliśmy w wśród juniorów i w kategorii Mini. Bardzo możliwe, że pod namiotem serwisowym zespołu z Bydgoszczy będzie się ścigał również Marcel Skotarczak. Team będzie miał również dwóch młodziutkich kierowców, którzy pojadą w treningach pokazowych w programie Easykart 50. To Nikola Pamrowska-Górska, Marcel Sarnowski (brat Mikołaja ścigającego się kilka lat temu) i Franek Longota. Podopiecznych duetu Tomasz – Daniel Szmelcuch będziemy obserwować w tym sezonie w mistrzostwach Polski i pucharze Roka, jak również w finale międzynarodowym Rok Cup we Włoszech i imprezach poprzedzających to wydarzenie.
W nadchodzącym sezonie na polskich torach zobaczymy też zespół MM Kart prowadzony przez duet Paweł Mazurek – Janusz Marciniszyn. To drużyna, którą doskonale znamy z poprzednich lat. Ekipa z Dolnego Śląska będzie miała w swoim składzie Damiana Mazurka i Dominika Garbaciaka, którego wcześniej anonsowaliśmy jako kierowcę nowego teamu DSR Damiana Sobeckiego. Wygląda na to, że Dominik uzupełni jednak skład MM Kart.
Damian Mazurek wystartuje w tym sezonie w kategorii Mini, natomiast Dominik Garbaciak w Baby. Zespół będzie reprezentował również młodziutki Filip Polikowski, który pokaże się w tym sezonie w treningach pokazowych. Kierowcy MM Kart pojadą w zawodach pucharowych Roka w Polsce. Zespół ma pokazać się również w Rotax Max Challenge Poland, co będzie debiutem ekipy w tej serii. MM zobaczymy również w imprezach we Włoszech latem i jesienią, a także bardzo możliwe w Czechach.
Kolejny zespołem w naszym zestawieniu jest ekipa Lenartowicz Motorsport Kornela Lenartowicza, ścigająca się na sprzęcie Mach1. W drużynie, która w minionym roku zawojowała finał międzynarodowy Rok Cup International w Lonato w kategorii seniorskiej z pewnością zobaczymy w tym roku Ariela Piotrowskiego. Były rajdowiec wystartuje w kategorii Rok GP25. Niestety w barwach niemieckiego satelity Macha nie zobaczymy w tym sezonie Tomasza Gryca, byłego mistrza Polski w rajdach samochodowych.
Duet kierowców Gryc-Piotrowski był w minionym roku ciekawym uzupełnieniem stawki najstarszych zawodników Rok Cup Poland. W aktualnym sezonie w rywalizacji pozostanie tylko Piotrowski, ale bardzo prawdopodobne, że team pozyska do współpracy nowych zawodników. Drużyna wystartuje w rozgrywkach pucharowych Roka, mistrzostwach Polski oraz bardzo możliwe w Rotax Max Challenge.
Zespół Bidon Karting Racing Team kierowany przez Dariusza Beszterdę będzie miał w tym sezonie pięciu kierowców. W BKRT pojadą w tym sezonie Iwo Beszterda, który zadebiutuje w rywalizacji o punkty w kategorii Baby Rok. Jego partnerem w tej kategorii będą Kacper Wojdyła i Hubert Najmowicz.
W drużynie wystąpią również Aleksander Najmowicz, który wystartuje w pokazach treningowych Baby Roka, ale bardzo możliwe, że wystąpi w rywalizacji o punkty. Skład uzupełni w tym sezonie najmłodszy, sześcioletni Antoni Kosiba, którego zobaczymy w programie treningowym Easykart 50.
Zespół wystąpi w mistrzostwach Polski KMP, mistrzostwach młodzików oraz w pucharze Polski Roka.
I na koniec obiecany zespół zagraniczny, który po raz kolejny wystartuje w Polsce. Ekip spoza Polski będzie w tym sezonie kilka. My wybraliśmy jeden z nich i prześledziliśmy sytuację kadrową. To drużyna z Ukrainy znana wcześniej pod nazwą Ingul Kart. Od 2016 roku podopieczni Gennadiya Borscha będą się ścigać jako Borsch Racing. Przypomnijmy, że kierowcy zespołu z Kijowa aż czterokrotnie zdobywali mistrzostwo Ukrainy w latach 2011-2015.
Ukraińską ekipę doskonale znamy z udziału w Rotax Max Challenge Poland i Rok Cup w Polsce. W tym sezonie zespół również będzie się ścigał w naszym kraju oraz w Rotax CEE, gdzie Ukraińcy pojadą już w najbliższy weekend w Adrii.
W składzie zespołu w tym sezonie zobaczymy sześcioro kierowców, ale tylko czterech z nich pojawi się na polskich torach. To doskonale znani kibicom w Polsce Bogdan Volynets, Tymofii Stepashko (obaj Junior Max) oraz Rostyslav Kostyna (Micro Max). Nowym kierowcą dla polskiego kartingu będzie Edgar Anpilogov, który pojedzie w najmłodszej kategorii Rotaksa. Z kolei w Rotax CEE team będzie miał dwie kolejne zawodniczki Ritę i Valerię Shchygolievy, które w tej międzynarodowej serii wystartują w kategorii juniorskiej.
Spośród 30 zespołów, w których sytuację kadrową prześledziliśmy przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu pełnej informacji brakuje nam tylko z AMO Racing Team. Niestety, nie otrzymaliśmy odpowiedzi od szefa zespołu, a zarazem promotora serii Rok Cup Poland Andrzeja Ościka. Skądinąd wiemy, że w barwach drużyny w tym sezonie ścigać się będą ubiegłoroczny mistrz Polski Rok DVS Igor Lejko oraz Bartosz Mila, których widzieliśmy w pierwszej rundzie Trofeo di Primavera we Włoszech w kategorii seniorskiej. Zespół ma uzupełnić również Hubert Laskowski, obecnie reprezentujący szwajcarsko-włoski RB Racing ścigający się w WSK.
Pierwsze zawody w Polsce odbędą się w Toruniu na początku kwietnia. Wówczas zainauguruje Rok Cup Poland. W kwietniu czekają nas jeszcze dwa wyścigowe weekendy w Zielonej Górze i Bydgoszczy, o których informacji szukajcie w dziale Polska w naszym serwisie.
fot. Rafał Oleksiewicz (Polski Karting), Jakub Iwo Zalewski, R-Team, MG Racing, Junior1.pl
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS